1. Temat lekcji: Bieg żółtodziobów. (Zabawy integracyjne przygotowane przez uczniów klasy V dla klasy I)
2. Cele lekcji:
· Uczeń potrafi: – pracować w grupie, – zaplanować swoją pracę, – samodzielnie rozwiązać problem, – przygotować potrzebne mu rekwizyty, – skutecznie komunikować się z innymi np. młodszymi kolegami, – samodzielnie ustalić kryteria i sprawiedliwie ocenić innych,
3. Metody nauczania:
· Lekcja jest podsumowaniem zajęć, na których realizowana była metoda projektu. Najpierw uczniowie przy pomocy ,,burzy mózgów" wybrali próby, którym będą chcieli poddać swych młodszych kolegów. Następnie samodzielnie podzielili się na grupy, podpisali kontrakt z nauczycielem oraz opracowali plan imprezy. Każda grupa miała 2 tygodnie na przygotowanie swojego punktu, zgromadzenie potrzebnych rekwizytów, ustalenie kryteriów oceny i punktacji. Nauczyciel pełnił rolę konsultanta oraz koordynatora prac.
4. Środki dydaktyczne (samodzielnie przygotowane przez dzieci):
· kolorowe karteczki (podział klasy I na grupy), · skakanki, · sok z cytryny, · drobne przedmioty (próba pamięci i próba matematyczna) · rozsypanki wyrazowe, · kosz i piłeczki · Karty wykonania zadań.
5. Tok lekcji:
· Przygotowanie stanowisk do prób. · Zaproszenie uczniów klasy I. · Powitanie klasy I i jej wychowawcy przez uczniów klasy V wraz z wychowawcą. · Wyjaśnienie na czym będzie polegać zabawa. Zwrócenie uwagi na ,,sprawdzający" charakter zadań, który pozwoli ,,przetestować", kto może przystąpić do ślubowania klasy I. · Podział na grupy – uczniowie klasy I losują kolorowe karteczki i wybierają swojego lidera, który pilnuje wpisywania punktów na KARCIE WYKONANIA ZADAŃ · Każda grupa przechodzi kolejne zadania: – Próba matematyczna – uczniowie układają i rozwiązują zadania na temat przygotowanych przedmiotów (dobrze 1 pkt, źle – 0 pkt). – Próba polonistyczna – uczniowie układają zdania z rozsypanki wyrazowej (dobrze – 1 pkt, źle – 0 pkt). – Próba pamięci – na stoliku ułożone są różne przedmioty; zadaniem uczniów kl. I jest zapamiętać ich położenie i odgadnąć, co zostało zabrane (dobrze – 1 pkt, źle – 0 pkt). – Próba odwagi – chodzenie po linie (ułożonej na podłodze) (dobrze – 1pkt, źle – 0 pkt). – Próba celności – rzut piłeczką do kosza (rzut celny – 1 pkt, niecelny – 0 pkt). – Próba uśmiechu – wypicie soku z cytryny i uśmiechnięcie się (uśmiech – 1 pkt, brak uśmiechu – 0 pkt). · Na końcu wszystkie próby przechodzi wychowawczyni klasy I. · Podsumowanie zadań i podliczenie punktów. WSZYSCY UCZNIOWIE otrzymują takie same dyplomy. · Pożegnanie dzieci i rozejście się do klas. · Podsumowanie zajęć w klasie V – każda grupa ocenia swoje przygotowanie, mówi o tym co udało się jej osiągnąć, jakie były niedociągnięcia. Inne grupy dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Dyskusja na temat: co wypadło najlepiej, czego należy unikać, jak poprawić pojawiające się błędy itp.
Jolanta Janicka
|